Hur gör man en rekryteringsannons på LinkedIn?

Jobbannons på LinkedIn

Att skapa en jobbannons på LinkedIn (även kallad platsannons) är ett bra sätt att hitta kvalificerade kandidater för ditt företag. Här går vi igenom stegen som krävs för att skapa en rekryteringsannons på LinkedIn.

Förbered din rekryteringsannons

Innan du börjar skapa din annons är det viktigt att veta vem du försöker nå. Var finns din målgrupp? Vilken erfarenhet har de? Vilken bransch arbetar de inom? Detta hjälper dig att skapa en annons som är relevant och anpassad till rätt personer. Skriv en relevant beskrivning av tjänsten och anpassa den utifrån målgruppen.

För att kunna publicera en jobbannons på LinkedIn behöver du ha en företagsprofil. Har du ingen kan du skapa en här.

Sähär sätter du upp en rekryteringsannons på LinkedIn

1. Logga in på ditt LinkedIn-konto och klicka på ”Arbete” i menyn längst upp på sidan.

2. Klicka sedan på ”Lägg upp ett jobb”.

3. Fyll i detaljer kring din rekryteringsannons (jobbtitel, företagsnamn, arbetsplats, anställningsform osv.). Klicka därefter på ”Kom igång gratis”.

4. Fyll i en beskrivning av tjänsten ni söker. Här ger LinkedIn dig lite tips kring vad du kan skriva, men det är bra om du har en egen text förberedd.

5. Lägg till nyckelord för kompetenser för att göra ditt jobb mer synligt för rätt sökande. Detta kan exempelvis vara program ni arbetar i, programmeringsspråk eller andra områden som är relevanta för just er tjänst. När du är nöjd klickar du på ”Nästa”.

6. Här väljer du hur du vill ta emot ansökningar. Du kan välja att ansökningarna ska gå till en hemsida, eller till en e-postadress. Lägg in den e-postadress eller URL dit ansökningarna ska gå.

7. Lägg till screeningfrågor, LinkedIn rekommenderar att du lägger till minst 3st.

8. Genom att klicka på ”Förhandsgranska” nere i vänstra hörnet får du en överblick över hur rekryteringsannonsen kommer se ut. När du är nöjd klickar du på ”Lägg upp platsannons gratis” i det nedre hörnet till höger.

9. Därefter bekräftar du med din e-postadress som är kopplad till ditt jobb. Du får en pinkod skickad till dig som du ska fylla i på LinkedIn.

10. Din rekryteringsannons är nu aktiv på LinkedIn.

 

Sådär! Nu vet du hur man sätter upp en rekryteringsannons på LinkedIn. Här kan du läsa mer om annonsering på LinkedIn.

Läs mer:

Hur ofta ska man ladda upp inlägg på LinkedIn?

Varför ska företag använda LinkedIn?

LinkedIn för företag – 5 tips

Behöver ditt företag hjälp med marknadsföring på LinkedIn?

Vi är en digital marknadsföringsbyrå med ett flertal certifieringar inom LinkedIn. Tveka därför inte på att höra av dig till oss om du vill ha hjälp att få ditt företag att växa!