pixel

Marknadsföringsbyrå eller inhouse?

Går du i tankarna att anlita en marknadsföringsbyrå eller inhouse kompetens? Det är inte alltid lätt att navigera i detta; man ska hitta rätt byrå, väga kostnad kontra värde och framför allt, identifiera vilka fördelarna är. I många fall kan en marknadsföringsbyrå hjälpa till att minska din marknadsföringsbudget och bli en värdefull investering för ditt företags tillväxt.

Oroa dig inte, i detta blogginlägg kommer vi att ta upp fördelarna, argument för och mot samt vad du ska tänka på när du anlitar en marknadsföringsbyrå.

Fokusera på din kärnverksamhet

Låt ett proffs ta hand om marknadsföringen. Det är lätt att underestimera den tid och kapacitet det krävs för att underhålla sin digitala närvaro. När kraven på den digitala närvaron ökar och nya metoder kommer ut, gäller det att ständigt vara uppdaterad om hur man lyckas och anlitar ni en marknadsföringsbyrå, kan ni fokusera på er kärnverksamhet och luta er tillbaka.

marknadsföringsbyrå som hjälper kunder

Minska dina kostnader med en marknadsföringsbyrå

I stället för att anställa ett marknadsföringsteam, eller ta värdefull tid från till exempel en marknadsansvarig som redan har mycket på bordet, så minskar du kostnaderna genom att anlita en marknadsföringsbyrå. Då ansvarar byrån för att ta fram en strategi, content och analysera innehållet. Som ett resultat av analysen appliceras sedan lärdomarna för att skapa bättre content och resultat.

Öka kvaliteten på ditt innehåll

En aktuell trendspaning är att marknadsföring numera handlar om att innehållet ska vara av hög kvalitet; kreativt content som engagerar, genererar klick, leads och publicitet. En bra byrå vet hur man skapar content som uppmärksammas och vilka kanaler som ska användas för att nå rätt målgrupp samt hur man konverterar en kund och får den att förbli en återkommande kund.

Samla alla dina ärenden under samma tak

Ett företag som vill satsa och lyckas digitalt bör ha följande kompetenser:

 

  • Strategi: Någon som vet hur man bygger starka varumärken med en tydlig marknadsplan/strategi.
  • SEO: Sökoptimering, för att ranka högre på Google.
  • Content Creator: En kreativ innehållsproducent som kan fota, filma, skriva text och engagera med sitt innehåll.
  • Annonsör: Som hanterar annonseringen i sociala medier.
  • Projektledning: En projektledare som leder projekten i mål med tydliga resultat.
  • Analys: En som analyserar, mäter och tolkar data för att uppnå bästa möjliga resultat.
  • Webb: En tydlig och anpassningsbar hemsida som kommunicerar ert företag och erbjudande.

Detta är många kompetenser och att anställa är kostsamt: löner, arbetsgivaravgifter, förmåner och pension är några av kostnaderna. Då kan en byrå vara ett billigare alternativ.

anställda skapar content för marknadsföring

Marknadsföringsbyrå eller inhouse

”Några av argumenten för att jobba inhouse”

Nära kontakt med övrig verksamhet

För att bygga ett starkt varumärke krävs att man kommunicerar företaget på rätt sätt och får till den där ”personliga, autentiska touchen”, som ger igenkänningsfaktor. De som arbetar inhouse har en djup förståelse för företagets kärnvärden, produkter och tjänster. Här gäller det att jobba med en byrå som är närvarande och verkligen förstår ditt företag, vilka ni är, vem ni vill nå (målgrupp) och med vilket budskap. Med en nära kontakt mellan byrå och företag kan man åstadkomma detta.

Snabbare kommunikation och beslutsfattande

När marknadsföringsteamet finns inom företaget så underlättas kommunikationen och beslutsprocesserna kan då gå snabbare. Likt svaret innan bör byrån vara tillgänglig och snabb på kommunikationen.

Kan en marknadsföringsbyrå jobba tillsammans med inhouse?

Det är absolut möjligt för en marknadsföringsbyrå att jobba tillsammans med ett inhouse-team, ibland kan det till och med vara en bra idé! Man kan låta byrån ansvara för innehållsskapande, där exempelvis en koordinator eller marknadschef ansvarar för beställningen, ibland strategi och aktiviteter, eller vice versa. Är man ett mindre företag kan det ibland vara till fördel att lägga ansvaret på en byrå som sköter kommunikationsarbetet, så att man kan fokusera på sin kärnverksamhet och företagets erbjudande.

diskussion om man ska ha marknadsföringsbyrå eller inhouse

Behöver ni hjälp med er marknadsföring?